Klára Pallová

 

 

Email: klara.pallova@post.cz

Kurzy: B1_1

 

I first encountered English in kindergarten, where I learned my first English words naturally and casually under the guidance of kind and enthusiastic teachers. At that time, English fitted perfectly into my childhood world of play, music, and fun: the names of colors were imprinted on my memory while leafing through coloring books, and the names of animals were unconsciously acquired while I ran around the room with the other children looking for a paper portrait of my pet. When I swapped the coloring book for a textbook, English also became a challenge. For much of my grade school and especially high school years, I attended various English classes and took one language exam after another. Now I understand that a foreign language is not just a challenge or a strange cluster of words, but also a synonym of possibility, because it opens countless doors to the world for those who try to penetrate its secrets. English, which in the twenty-first century serves as the main language of science, enables people from different parts of the globe to study abroad or to follow new developments in the field from the comfort of their own homes. As a language of travel, it acts as a means of communication and a link between different cultures. At the same time, English is a language in which many good movies have been and will be made and many great books have been written, which, thanks to my knowledge of English, I can enjoy in their original language. English is the music of the past and the instrument of today’s globalized world. I want to pass on the feeling that the whole country is one big city thanks to the fact that I speak English, which is why, in a few years, you will hopefully meet me in a classroom.

Poprvé jsem se s angličtinou setkala ve školce, kde jsem se pod vedením laskavých a nadšených učitelek přirozeně a zcela nenuceně učila svá první slovíčka. Angličtina tehdy skvěle zapadla do mého dětského světa, plného hry, hudby a zábavy: názvy barev jsem si do paměti vštěpovala při vybarvování omalovánek a jména zvířátek jsem si nevědomky osvojovala, zatímco jsem s ostatními dětmi pobíhala po místnosti a hledala papírový portrét svého mazlíčka. Když jsem s nástupem do školy knihu omalovánek vyměnila za učebnici, angličtina se pro mě navíc stala i výzvou. Velkou část svých školních a především pak středoškolských let jsem docházela na nejrůznější kroužky angličtiny a skládala jednu jazykovou zkoušku za druhou. Nyní už chápu, že cizí jazyk není jen pouhou výzvou nebo jakýmsi podivným shlukem slov, nýbrž i synonymem možnosti, neboť těm, kdo se pokusí proniknout do jeho tajů, otevírá nesčetně mnoho dveří do světa. Angličtina, jež ve dvacátém prvním století plní funkci hlavního jazyka vědy, umožňuje lidem z různých částí zeměkoule studovat v zahraničí či z pohodlí domova sledovat novinky v oboru. Coby jazyk cestování působí jako dorozumívací prostředek i spojovací článek odlišných kultur. Zároveň je angličtina jazykem, v němž bylo a bude natočeno spoustu nadčasových filmů a napsáno mnoho skvělých knih, které si díky znalosti jazyka můžu vychutnat v originále. Angličtina představuje hudbu minulosti i nástroj dnešního globalizovaného světa. Pocit, že celá země je díky tomu, že umím anglicky, vlastně jedno velké město, chci předávat dále, a proto mě za několik let potkáte za katedrou.

Úvod > Náš tým > Učitelé > Klára Pallová